Kanal Tedavisi

Kanal tedavisi, ciddi olarak hasar görmüş veya enfekte olmuş bir dişi onarmak ve korumak amacıyla uygulanan endodontik bir tedavidir. “Endo” kelimesi Yunancada “içeriden” anlamına gelir, yani prosedür bir diş hekiminin bakterileri, hasarlı veya ölmüş dokuyu dişin içinden çıkarmasına denir.

Kanal tedavisi veya endodonti iltihaplı, enfekte veya ölü pulpanın diğer dişlere, diş etlerine veya sinirlere zarar vermeden tedavi edilmesidir. Diş pulpası, diş merkezinde bulunan sinir, kan damarları ve bağ dokusundan oluşan yumuşak bir maddedir. Tipik bir kanal tedavisi sırasında sinir ve pulpa çıkarılır, dişin iç kısmı temizlenir ve kapatılır. Tedavi edilmezse dişin çevresindeki doku enfekte olur ve apseler oluşabilir. Apse, diş köklerinin uçlarında oluşan irin dolu bir ceptir. Çoğu kanal tedavisi diş hekimine en az iki ziyareti içerir. İlk randevuda, problem tam olarak tespit edilip detaylı bir röntgen ile ölçüldükten sonra, enfekte olmuş sinir dokusu çıkarılır ve bölge topikal bir antibiyotik ile kapatılır. Bu genellikle dişteki ağrıyı hafifletir. İkinci ziyarette tekrarlayan enfeksiyonu önlemek için kök kanalı temizlenir, dezenfekte edilir, şekillendirilir, ölçülür ve doldurulur.

Kök Kanalı

Pulpa olarak adlandırılan dişin gerçek kanallarını veya saplarını ifade eder. Pulpa, dişin gelişimi, beslenmesi ve savunmasından sorumlu, dişe canlılık veren dokudur. Pulpa, çürük, travma, dişte bulunan çatlaklar ve kan yoluyla iltihaplanabilir veya mikroorganizmaların yerleşmesi sonucunda enfekte olabilir. Enfeksiyonun ilk aşamalarında hasta hiç ağrı hissetmeyebilir. Eğer profesyonel bakım olmaz ise, enfeksiyon diş ağrısına, şişmeye ve hatta diş apsesine dönüşebilir. Böyle durumlarla karşılaşılırsa pulpa dokusunun çıkartılması kanal boşluğunun temizlenmesi, şekillendirilmesi ve kanal dolgu maddeleri ile doldurulması gerekir. Bu işlemlerin tamamı kök kanal tedavisi ya da daha bilinen adıyla kanal tedavisi olarak adlandırılır.
Kanal tedavisi sonrasında dişin kalıcı olarak restore edilmesi gerekir. Dişteki sert doku kaybının tamiri ve dişin tekrar restore edilmesi kanal tedavisinin başarısında önemli rol oynar. Uygun tekniklerle restore edilmiş bir diş hastaya uzun yıllar hatta ömür boyu hizmet edebilir. Bununla birlikte hastanın ağız bakımının dişin ömrünü direk etkilediği unutulmamalıdır.

Kimler İçin Uygundur?

Bakteriyel enfeksiyon nedeniyle pulpası zarar görmüş kişiler
Derin diş çürüğü veya önceki dolgu veya kuron altında tekrarlayan diş çürüğü yaşayan kişiler

1 saat 30 dakika

Kanal tedavisi ile ilgili herhangi bir kesintiye gerek yoktur, hastalar işlemden sonraki gün normal rutinlerine devam edebilirler.

Kanal tedavisinde diş uyuşması ve hissizlik ne kadar sürer?

Çoğu hastada uyuşma hissi genellikle 2-3 saat sonra azalır. Kanal tedavisinden sonra dişlerin birkaç gün ağrıması normaldir. 3 günü aşkın bir sürede hala ağrı hissediliyorsa, diş hekiminizle görüşmenizi öneririz.

Kanal tedavisi yaptırmak için beklemek gerekir mi?

Kanal tedavisi olmayı çok uzun süre geciktirirseniz, ciddi diş problemleri ve tıbbi durumlar için risk oluşturmuş olursunuz. Bir diş olması gerekenden daha uzun süre tedavi edilmediğinde, enfekte olmuş diş pulpasında bulunan bakteriler diş etlerine ve çeneye yayılır. Bu, dişlerde apse oluşmasına neden olabilir.

Kanal tedavisi olmazsam ne olur?

Bir kök kanalı problemini tedavi edilmeden bırakırsanız enfekte pulpada bulunan bakteriler dişinizin köklerinden çene ve diş eti dokunuza geçerek acil bakım gerektiren apselere yol açabilir. Apseler ayrıca vücutta iltihaplanmaya neden olur. Bunun yanında, bakteriler yakın dişlere de sıçrayarak aynı hastalığın diğer dişlerde tekrar yaşanmasına neden olabilir.

Kanal tedavisi sonrası antibiyotiğe ihtiyacım var mı?

Özel bir durum olmadıkça endodontik tedaviden sonra antibiyotik gerekmez. Gerekli olacak bir durum oluşursa hekimimiz sizleri antibiyotik kullanmak üzere yönlendirecektir.